Zupa z soczewicą i dynią [Soup with lentil and pumpkin]

Zupa z soczewicą, dynią i curry kojarzy mi się kolorem i zapachem z jesienią. Złotą polską jesienią! Na prośbę Magdy – jedna z możliwych wersji zupy z dynią na ostro.

Najpierw ugotowałam bulion warzywny – dla zaoszczędzenia czasu – z suszu warzywnego (marchew, pietruszka, seler, por, cebula, zioła) z przyprawami (pieprz i ziele angielskie w całości, liść laurowy, majeranek, sól). Potem dodałam soczewicę czerwoną i dynię pokrojoną w kostkę oraz podsmażoną cebulę (razem z oliwą, na której się smażyła). Dla urozmaicenia koloru, wrzuciłam jeszcze pokrojoną czerwoną paprykę – w końcu jesień, poza złotą, jest też czerwona;) Doprawiłam curry i słodką papryką w proszku. Zupa gotowała się mniej niż 30 minut (najpierw bulion do wrzenia, a potem warzywa 20 minut. W przypadku gotowania bulionu ze świeżej włoszczyzny – czas wydłużyłby się o gotowanie warzyw, czyli koło 20-30 minut, warzywa z bulionu można wyjmować lub nie, jeśli zostały pokrojone).

Wersję pierwszą zjadłam zmiksowaną i potraktowaną jogurtem naturalnym i orzechami, wersję drugą – bez miksowania, ale wzbogaconą w płatki parmezanu;)

Ugotuj zupę dyniową [Cook a pumpkin soup]:

  • 500ml bulionu na warzywach korzeniowych suszonych (woda plus susz) [natural vegetable broth]
  • pieprz, ziele angielskie, liść laurowy, majeranek, sól [pepper, allspice, bay leaf, marjoram, salt]
  • kopiasta szklanka (200g) soczewicy czerwonej [heaped glass of red lentil]
  • 2 kopiaste szklanki (400g) dyni [2 heaped glass of pumpkin]
  • pół (100g) papryki [half a red paprika]
  • 1 szt. cebuli [1 onion]
  • 10ml oliwy [olive oil]
  • curry, słodka papryka w proszku [curry, sweet paprika powder]
  • dodatki: 2 łyżki parmezanu lub 2 łyżki jogurtu naturalnego i 5 szt. orzechów włoskich [extras: 2 tablespoon of parmesan or 2 tablespoon of natural yogurt and 5 walnuts]

Zupa bez dodatków (5 porcji) [The whole soup without extras (5 portions)] = 918 kcal = 57g BIAŁKA [protein] + 17g TŁUSZCZU [fat] + 169g WĘGLOWODANÓW [carbohydrates], 38g BŁONNIKA [dietary fiber]

Jedna porcja z parmezanem (około 300g) [One portion with parmesan] = 273 kcal = 20g BIAŁKA [protein] + 23g TŁUSZCZU [fat] + 34g WĘGLOWODANÓW [carbohydrates], 8g BŁONNIKA [dietary fiber]

Jedna porcja z jogurtem i orzechami (300g) [One portion] = 426 kcal = 18g BIAŁKA [protein] + 25g TŁUSZCZU [fat] + 41g WĘGLOWODANÓW [carbohydrates], 10g BŁONNIKA [dietary fiber]

* wyliczono w programie ENERGIA

Porcja zupy bez dodatków będzie miała oczywiście najmniej kalorii. Porcja z parmezanem będzie miała więcej wapnia i tłuszczu zwierzęcego, natomiast ta z orzechami więcej tłuszczu roślinnego. Porcja zupy z samym jogurtem (bez orzechów) będzie miała mniej kalorii, niż ta z parmezanem.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s