Ciasto dyniowe ze śliwkami [Pumpkin pie with plums]

Pierwszy WYPIEK na Mlekiem i Miodem. Do tego wypiek pierwszorazowy. Nigdy wcześniej nie piekłam ciasta dyniowego. Nikt z mojego otoczenia nie sprawdzał tego przepisu, więc nie miałam dodatkowych wskazówek od starych wyjadaczy. Nawet babcia nie wiedziała jak pomóc;)

Przepis na ciasto zapożyczyłam z telewizji. W oryginale było drożdżowe. Ja – trochę z przymusu (czyt. braków w domowej spiżarni) – nieco zmieniłam przepis.

Ciasto zwiastujące jesień!

Masło, jaja i cukier (u mnie ksylitol) trzeba dobrze rozetrzeć i utrzeć, a potem dodać startą dynię. Wymieszaną masę o konsystencji półpłynnej trzeba zagęścić mąką i proszkiem do pieczenia. Masa i tak będzie kleista! Ciasto trzeba wylać do zabezpieczonej (masłem i płatkami owsianymi – mój sposób na nieuszkodzenie ciasta lub papierem do wypieków) blachy. Na wierzchu poukładać – wedle inwencji, ale raczej więcej, niż mniej i zawsze skórką do dołu – połówki śliwek (bez pestek…). Posypać cukrem (ksylitolem) i cynamonem. Piec w 180 stopniach C. około 45-50 minut (najlepiej sprawdzać, u mnie się trochę zbyt przypiekło, być może przypiekł się cynamon).

Takie lekko ciepłe, ze szklanką mleka z miodem, jest wspaniałym podwieczorkiem!

Upiecz ciasto dyniowe ze śliwkami [Bake pumpkin pie with plums]:

  • 3 jaja [3 eggs]
  • 1 szklanka ksylitolu (lub po prostu cukru) [1 glass of xylitol or sugar]
  • 50g masła [butter]
  • 400g (pół małej) startej dyni [half of small grated pumpkin]
  • 500g mąki pszennej [wheat flour]
  • 2-3 łyżeczki proszku do pieczenia [2-3 teaspoons of baking soda]
  • 15 szt. śliwek [plums]
  • masło i płatki owsiane na prostokątną blachę (25x35cm) [butter and oatmeal on the rectangular cake tin]
  • 2 łyżki ksylitolu (cukru) i cynamonu na wierzch [2 tablespoons of xylitol or sugar and cinnamon on the top]

Ciasto (20 kawałków) [Pie (20 pieces)] = 3 283 kcal (minus 356 kcal z ksylitolem zamiast cukru [minus 356 kcal with xylitol instead sugar]) = 77g BIAŁKA [protein] + 70g TŁUSZCZU [fat] + 602g WĘGLOWODANÓW [carbohydrates], 26g BŁONNIKA [dietary fiber]

1 kawałek [1 piece] = 164 kcal (minus 17,8 kcal z ksylitolem zamiast cukru [minus 356 kcal with xylitol instead sugar]) = 3,85g BIAŁKA [protein] + 3,5g TŁUSZCZU [fat] + 30g WĘGLOWODANÓW [carbohydrates], 1,3g BŁONNIKA [dietary fiber]

Szklanka mleka 2% z łyżeczką miodu [1 glass of milk with 1 teaspoon of honey] = 127 kcal

* wyliczono w programie ENERGIA

Do wypieku użyłam zamiast cukru – ksylitolu, czyli cukru brzozowego (w obliczeniach użyłam cukru zwykłego, ale z ksylitolem byłoby to około 40% mniej energii z cukru – obliczyłam i podałam w nawiasach). Uważa się, że jest on zdrowszy od zwykłego cukru (ma bardzo niski index glikemiczny i działanie przeciwpróchnicze). Często używany jest jako naturalny słodzik w eco produktach. [Xylitol is healthier than sugar. Is a low-calorie alternative to sugar. Has a very low glycemic index and protects our teeth.]

Ps. Jedna szklanka cukru (ksylitolu) może nie dać dostatecznej słodkości Waszemu ciastu. To oczywiście zależy od indywidualnych preferencji. Zachęcam do eksperymentów, zaczynając może od 1,5 do 2 szklanek. Posypanie ciasta cukrem od góry zdecydowanie sprzyja słodkości;)

1 thoughts on “Ciasto dyniowe ze śliwkami [Pumpkin pie with plums]

  1. Śliwki to jest to! A dynia teraz ma najpiękniejszy odcień pomarańczowego koloru, jest wilgotna i doskonała…

Dodaj komentarz